tisdag 8 mars 2011

Söndag i Barcelona

När inte pappa dök upp till frukosten klockan nio blev vi alla fem litet oroliga. Han är vanligtvis morgonpigg och kommer alltid till utsatta tider. Maken och jag gick upp till hans rum en stund efter nio och knackade på. Jag var litet rädd för att han skulle ha fått någon fördröjd chockreaktion/hjärnskakning och inte blev det bättre av att han inte öppnade. När vi började fundera på om vi skulle gå  ner till receptionen och ordna en reservnyckel hörde vi till slut en sömndrucken röst inifrån:
– Är det på mig det knackar?
Yrvaken kom han upp - han hade helt enkelt sovit supergott!

Det stod busstur med röda linjen på dagens agenda, men eftersom det var Barcelona Maraton (och Vasaloppet i Sverige) skulle inga bussar gå före klockan 13.00. Vi tog oss därför ner till MareMagnum i hamnen och efter besök i ett antal affärer, litet shopping och sol-lapande på en parkbänk, satte vi oss på Tapatapa. I gassande sol åt jag en tallrik med ett antal tapas och de andra plockade ihop olika rätter. Det var fantastiskt gott. Fantastiskt dyrt också - men absolut värt pengarna!

Sedan lyckades vi hamna på den första bussen efter maratonuppehållet; maran pågick fortfarande så det var tyvärr en massa avspärrningar kvar. Vi fick därför passera ett kvarter tre gånger och längs hela den långa färden hade vi rött på trafiksignalerna på i princip varenda ställe. Eftersom intervallerna är långa blev det en oändlig färd - flera i sällskapet höll på att somna! Det blev dock bra, då vi kom till Montjüic och fick åka linbanan upp till försvarsanläggningen högst upp på berget. Otroligt fascinerande och maffigt landskap! Det var en riktig höjdare. Kastellet är från 1640 och linbanan ursprungligen från 1929 och den stora världsutställningen, då också delar av arenan där uppe byggdes. Den byggdes också om och till inför OS 1992.

På kvällen åt vi på en mysig tapasrestaurang i en av gränderna bakom vårt hotell och sedan blev det svindyra drinkar på Ramblan. Där kostade en öl sådär 8 euro! Under den här vistelsen har vi definitivt druckit för mer än vad vi har ätit. Middagarna låg på mellan 49 och 64 euro medan söndagens drinknota (på kvällen) gick på sådär 75 euro för vår familj - och då drack de flesta läsk!