tisdag 8 mars 2011

Fredag i Barcelona

Maken sov oroligt. Trots dimridåer luskade han ut att färden skulle gå till Barcelona. Det gick tydligen inga flyg till någon annan destination som passade. Han packade lydigt väskan och gick ut till taxin klockan 04.20 på fredagsmorgonen. När vi gick ut mot taxin mötte ungdomarna och pappa upp. Det första pappa gjorde var att försäga sig om brorsan och svägerskan men vi lyckades släta över det hela. På Arlanda fick maken sista ledtråden; boken om Barcelona. Han frågade om "några fler skulle med" men vi intygade att så inte var fallet. När vi åt frukost försa sig dock ena sonen men det gick maken förbi. Färden gick bra och vi tog en taxi till hotell Cuatro Naciones på La Rambla 40. Där stod bror och svägerska med jättefin blomma och en flaska Cava. Maken blev inte så förvånad!

Det jag misstänkt visade sig också stämma; bror och fru väntar barn! Det blir jätteroligt och verkligen något att se fram emot! Det ger mig en stunds reflektion över när mamma berättade att hon och pappa väntade brorsan, efter flera missfall, och glädjen när han föddes. Jag var nog den mest stolta storasyster Jakobsberg någonsin hade skådat. Jag gick upp med mamma eller pappa på nätterna när det skulle matas och bytas blöjor. Jag lekte med honom på golvet i timmar och jag gick ut med honom i barnvagn på vackra gården. Min bror har alltid stått mig oändligt nära och jag är så glad för hans och svägerskans skull!

Vi drack i alla fall bubbel och gick sedan ut på Ramblan. En lättare lunch intogs i en galleria på Plaza de Catalunya. Sedan tog jag och två av ungdomarna det långa benet mot agenturen där vi skulle kunna hämta biljetterna. Jag fick panik när inte adressen gick att hitta och ingen visste något om biljettförsäljning. Till slut träffade vi på en tjej, som fick tag på en representant för byrån via telefon och så fick jag prata med henne. Hon försäkrade att de skulle finnas på plats på matchdagen och att jag var välkommen tillbaka.
Medan maken vilade, gick jag och ungdomarna ner till hamnen och MareMagnum. Just där var det soligt och lä, så vi tog en Café Latte på Starbucks. Vi mötte upp de andra på en uteservering och tog på kvällen en promenad till en tapasrestaurang som svägerskan läst om i en turistbok, Can Canassa. Den fanns även i min bok - men vi kunde konstatera att böckerna lovade mer än vad som kunde hållas. Dagen avslutades med en drink på Ramblan innan vi trötta gick till sängs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar