måndag 15 november 2010

Utan dagsljus

I dag har det inte varit ljust över huvud taget. Det har regnat och varit mörkt från morgon till kväll. Litet typiskt - kan man tycka - när huset skulle fotograferas. Det blev sovmorgon för mig... Eller sovmorgon är väl fel ord. Det skulle fiffas inför fotograferingen. Handdukar bort, några hopvikta handdukar i tvättstugan skulle fram, morgonrockar gömmas, sladdar döljas, sängar bäddas med överkast, tvål, diskmedel och böcker tas bort och hamstern flyttas.

Dagen blev helt förryckt. Jag är van vid att vara på jobbet kvart över sju och kom i dag dit vid halv nio. Och genast var det nödbudgetmöte. Sedan korrläsning, webbpublicering, ett till nödbudgetmöte, ny korrsväng, tryckgodkännande och hemfärd med köer. Nu ska jag signera massa bankpapper så att vi får loss handpenningen i morgon.

Fotograferingen har skett, oavsett vädret. Det känns otroligt opersonligt när man läser utkastet till objektbeskrivningen - men det är väl så det ska vara. Sakta men säkert återgår hemmet till det vanliga "förfallet".

Och så fick jag en tår i ögat i bilen på vägen hem. Mamma har kommit in i något slags tillstånd där hon ska ge bort allting eftersom hon inte har användning av det. I helgen fick jag en parfym (för hon kommer inte behöva den något mer) och en ugnstermometer. Nu hade hon kommit på att jag ska få mjöl, socker, matolja och soya - för hon kommer ju inte laga någon mer mat. Det gör mig så himla ledsen; för hon har ju rätt - men det känns hemskt att hon ska göra "rent hus" redan nu.

På torsdag kommer i alla fall en representant från ASIH Bromma till henne för ett introduktionsmöte och det känns bra. Pappa gav sig ut och körde bil i dag, nu är han så pass bra i höften att han kan börja gå utan kryckor - det känns märkligt att se, efter så långt tid med dessa förbaskade kryckor!
Alltid något en grå tråkig måndag i november 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar