torsdag 4 november 2010

Olydnad eller civilkurage

I dag ska det ske. Jag och ett antal andra före detta kollegor ska träffa tidningen Journalisten för fotografering och några fler citat. Trots att det nästan är ett år sedan jag lämnade "Dårhuset" får jag en oro och olustkänsla i kroppen. Inte för att jag ska träffa alla vänner, utan för att alla sjuka minnen kommer tillbaka och för att jag undrar vilka reaktionerna blir.

Vår före detta chef kommer att koka över vår oförskämdhet att skvätta smuts på honom, han kommer att triggas över vår "olydnad" och illojalitet och han kommer att sprida skit om oss. Han förminskar som vanligt våra känslor. Det är oss det är fel på medan han själv naturligtvis är ofelbar och utsatt för oförskyllda anklagelser. Men han borde förstås ägna sig åt att försöka släcka de eldar vi tänder.

För jag vill se det som att vi som ställer upp har civilkurage. Det han gör är inte bara orätt - det är fegt, vidrigt och regelvidrigt. Och då måste vi som orkar och känner oss manade ta den striden. Missförhållandena ska inte mörkas. De ska fram i ljuset. Så väljer jag att se det. Och jag står för vartenda ord jag har sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar