måndag 11 oktober 2010

Ljuset över redaktionen

Vi är några morgontidiga själar på jobbet. Tio över sju kliver jag och en kollega av bussen vid arbetsplatsen på Lidingö. Då har jag färdats i en timme och tjugofem minuter, medelst buss, grön linje, röd linje och buss. Det lyser litet småputtrigt över delar av huset och jag tar dagens Brämhults i kylskåpet samt kompletterar med en kopp kaffe, innan jag vittjar postfacket. Se där låg ett par trevliga inbjudningar till pressluncher.

Men det är kallt. Och det är mörkt ute. Det är obönhörligen höst. Och jag är trött. Det är också obönhörligen budgetdags. Arbetsplanedags. På onsdag ska vi dra första versionen av budgeten för 2011 och presentera första versionen av en arbetsplan. Det känns... tungt!

Jag har bara jobbat här i tio månader och inte deltagit i det här arbetet förut, så jag ser det som litet "trial and error" men samtidigt hatar jag att inte ha kontroll och veta vad jag gör. Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser alla papper (affärsmodell för deltagarintäkter, projektledarmanual, Dokument Sortiment Intäkter, lönebudget, budgetinstruktion osv osv) som dimper ner i mejlboxen. HUR ska jag ta mig igenom detta??

Jag är för sjutton journalist, inte ekonom! OK. Kavlar upp ärmarna, vässar blyertspennan och letar fram radergummit. Bara att suga tag i det här nu!

Så sakteliga vaknar redaktionen till liv utanför mitt glasfönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar