lördag 21 maj 2011

Lycklig lördag?

En gammal dam i sommarkläder sitter och röker på en bänk. En mamma spatserar med en barnvagn. En ung kille joggar. En medelålders invandrarkvinna promenerar. En gravid tjej halvspringer. En pappa drar sin bebis i barnvagn.

Ögonblicksbilder då jag stavgår i en idyll, två varv runt Lötsjön kvart över sju en lördag morgon i maj. Tyvärr har jag också sällskap av en massa Kanadagäss. Det är dock ett perfekt sätt att starta helgen och jag är mycket nöjd med mig själv när jag kommer hem kvart i åtta, tar en kopp kaffe och några jordgubbar framför Nyhetsmorgon.

I går flexade jag ut strax före klockan två, fann sonen hemma och lockade ut honom på en rask promenad i en halvtimme. Sedan bjöd han mig på en fika i solen på Café Cino och några timmar senare återvände vi med maken i sällskap. Vi åt middag och tog ett glas vin. Hur skönt som helst!

Efter ett par timmars såsande framför TV:n, var klockan över nio men ändå tog maken och jag en promenad genom Sundbyberg. Vi stannade till framför ett par pubar men avhöll oss från att gå in. Det var för kallt att sitta ute och maken tänkte förmodligen på pengabudgeten medan jag tänkte på propointsbudgeten. Det är ändå så himla härligt att kunna gå ut en sväng i all enkelhet.

Det slog mig än en gång att det är så prestigelöst här. Man ser inga (eller i alla fall väldigt få) upp-tupperade, blonderade brudar med solglasögon och balla handväskor, inga Stureplanssnubbar med backslick och feta plånböcker - utan alldeles vanliga människor. Man går ut som man är. Drar på sig en tröja eller en jacka och alla är lika välkomna. Det gillar jag ända in i själen.
Jag vaknade tjugo över två i morse och låg vaken en stund. Det var helt tyst utanför. En eller annan fågel kvittrade men ingen kunde ana att vi bor mitt inne i en stad. Det var lika tyst som om nätterna i Kälvesta.

Klockan är 8.16 och jag ska göra mig i ordning. I dag handlar det om att sola litet, gå på fotboll och sedan delta på en vindragning i Hässelby. Det låter som en helt underbar lördag. En riktigt lycklig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar