torsdag 30 juni 2011

Frihet på jobbet

Jag trodde jag skulle bli avundsjuk. På korgmöbler, snyggaste köket, läckraste matplatsen... Var på besök i finare kvarter i går, och visst var villan fin men inte överdådig på något sätt. Vi satt på altanen i trämöbler av äldre datum, under stora parasoller - det mesta propert men inte pretto. Vad skönt, kände jag. Och överallt; hundhår och kattmat. Vad skönt - det var inte så perfekt som jag misstänkt. Det var... mänskligt!

Det bjöds oliver, olika sorters bröd och tapenade till rosévinet och sedan en jättegod sallad med baconlindad örtkyckling, valnötter och melon samt olivolja och ett fantastiskt rödvin! Så fantastiskt att jag måste komma ihåg att köpa det! Men så är vännen vinkännare och munskänk också! Till efterrätt chevre chaud, man kan bli lyrisk av mindre! Och när jag väl bestämde mig för att åka hem kom det en snabb-buss så jag var hemma på fyrtio minuter. En riktigt härlig sommardag! Utan avundsjuka!

I dag har jag upplevt en annan känsla; frihet på jobbet. Jag kunde glida in där vid lunchtid, snacka litet skit med säljarna, förutsättningslöst känna en potentiell mediachef på pulsen och bara glassa en stund innan det var dags för avtackningen av min företrädare. Bäst var också att mediachefen signerade anställningsavtalet, så när jag lämnade kontoret efter ett par timmar hade jag en ny kollega i mitt team. Min magkänsla signalerar att hon kan sitt jobb, att hon pratar litet väl mycket och möjligen att hon svajar något i humöret mellan varven. Det ska bli spännande att se om magkänslan är rätt! Det är dock positivt att hon är på plats den 8 augusti när jag börjar jobba igen - jag vill inte att vi tappar tempo!

I morgon tillträder jag officiellt som chefredaktör för Skydd & Säkerhet. Så, nu är cirkeln sluten! Vi är där, där vi skämtade om att vi skulle vara för en herrans massa år sedan. Jag tar över hans livsverk.
Men - innan dess, ska jag fortsätta njuta av min semester! För när jag kommer tillbaka är friheten på jobbet över. Då blir det inte så mycket snack med säljarna, så många fikastunder, så många förutsättningslösa möten - då blir det åka av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar