lördag 18 juni 2011

Tjatig trivsel

Jag går runt i lägenheten och njuter. Jag älskar min Kungsängen-säng, mitt nya Ikea-täcke och min kudde. Jag älskar vår soffa och det snygga soffbordet. Jag gillar verkligen matsalsgruppen och jag älskar balkongen, utsikten, livet utanför. Jag älskar att sitta i köket på morgonen, äta osockrad fullkornsvälling med sked och titta ut över innergården. Jag älskar vår stora hall, läget mitt i Sundbyberg. För jag trivs med livet.

Jag är jättenöjd med att vi har möjlighet att ha så många materiella saker, som min iPad. Den förenklar mitt liv oerhört genom att jag kan läsa böcker på resa, lösa korsord, lyssna på musik, läsa mejl, läsa tidningen, anteckna när jag behöver anteckna - det ger en guldkant på tillvaron. Men det är, som tur är, inte bara de materiella tingen som förgyller min tillvaro.

Jag trivs med att gå ner i vikt och känna igen min egen kropp igen, jag ser verkligen fram emot att ta över säkerhetstidningen och att få fokusera på en tidning.

Jag trivs med att träffa alla före detta kollegor och ha stillsamma after works i vår vackra huvudstad.
Jag älskar värmen och sommaren, även om jag svettas ibland.

Jag älskar vår lägenhet även om den blir dammig. Jag älskar vårt geografiska läge hur stimmigt det än blir. Jag älskar min familj mer än något annat, vad som än händer.

Det finns naturligtvis - som alltid - utvecklingspotential; nytt golv i köket, ny TV i vardagsrummet, större TV i sovrummet, duschkabin och nytt golv i badrummet, trägolv på balkongen, induktionshäll och inbyggnadsugn i köket - men det är verkligen bara prylar. Bara döda ting som förskönar och förenklar litet.

Det finns en möjlig utvecklingspotential i att byta jobb så att jag får jobba närmare hemmet, så småningom, det finns en möjlig utvecklingspotential i utökad familj så småningom (och då menar jag barnbarn) - allt sådant är en gigantisk bonus.

Det handlar om att leva här och nu, om att ta tillvara det vi har, att uppskatta frånvaron av sjukdomar, att suga musten ur livet utan att suga musten ur oss själva. Det handlar om att leva i och njuta av nuet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar