måndag 28 februari 2011

Sus och dus

Det finns all anledning att fira en dag som denna; maken och hans syster fyller 60 år och bästa kompisarnas barn fyller 20. Dessutom är det här mitt 150:e blogginlägg sedan i höstas! Vi skänker förstås också en tanke till att det är 25 år sedan Olof Palme dog. För 25 år sedan spelades bara sorgmusik i alla radiokanaler (det fanns inte så många då) och allting på TV kretsade kring mordet (det fanns bara två kanaler). Det var en oerhört traumatisk dag för svenska folket. Det är litet svårt att förstå nu, när alla nyheter tränger på blixtsnabbt i alla medier...

Jag sov oroligt; var rädd för att försova mig så att inte Prinsesstårtsbakelserna skulle hinna tina. Gick upp klockan fem och tog fram de förbaskade bakelserna. Vid sex hörde jag födelsedagsbarnet vakna - typiskt! Strax därefter tassade yngsta sonen ner för trappan och sedan kom dottern och sonen hem. I samlad trupp uppvaktade vi därefter den klarvakna maken, med Prinsessbakelse och meddelande om att han ska få en upplevelse på fredag. Mellanbarnet hade gjort en jättefin tårta, som står i kylen och väntar, och egna chokladtryfflar i fin ask från Grand Hôtel.

Nu kommer maken att oroas hela veckan... Jag har förberett ledtrådar;
tisdag: en påse M&M-kulor
onsdag: en lapp om att han ska ta hem passen
torsdag: en liten spansk flagga, torsdag kväll; en packlista
fredag: en bok om staden vi ska till.
Möjligen kastar jag om onsdagens och torsdagens ledtrådar...

I dag flexar jag ut tidigt och hämtar smörgåstårtorna och åker sedan hem för att duka upp och göra litet fint samt korka upp skumpaflaskorna. Det är inte var dag man firar en 60-åring! Det blir ett liv i sus och dus några timmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar