onsdag 19 januari 2011

Året som gick

Jag har varit inne på det tidigare men jag ser att några av mina virtuella vänner summerar det gångna året, så jag satt och funderade över 2010 i bilen i morse.
Summering:

*Nervositeten och osäkerheten när jag började nya jobbet
* Mammas cancerdiagnos i januari med ett antal läkarbesök
* Min cysta på äggstocken i februari - och tre månaders helveteshormonbehandling med viktuppgång
* Mammas cellgiftbehandling under våren
* Mina otaliga tandläkarbesök med tandbrygga som "krona på verket"
* Beskedet om att cancern inte går att bota utan att det bara är att vänta ut tiden
* Problemet vid mitt spiralbyte, att livmodern krampade och det inte gick att sätta in spiralen. Smärtan när läkaren försökte.
* Spiralinsättning medelst narkos och besvären kring det
* Förändringen i mitt högra bröst vid mammografin i juni, som dock inte var farligt
* En i och för sig jättefin studentdag men med regn och blåst på kvällen
* Resan till Thailand. Jag och ungdomarna hade det jättemysigt och bröllopet var fantastiskt men jag kände mig ensam utan maken och/eller föräldrarna. Särskilt när yngsta sonen blev sjuk.
* Yngsta sonens långvariga och plågsamma campylobactinfektion hela sommaren
* Relativt lyckad resa till Karpathos men med mamma som började krokna ordentligt och inte kunde äta, vilket påverkade pappa så han också slutade äta
* Mammas allt sämre tillstånd från augusti och framåt, sjukhusvistelser, läkarbesök, rullator, rullstol, näringsersättning.
* Min jättejobbiga hosta och influensaliknande symptom i september
* En fantastisk Grönlandsresa, dock med en fruktansvärt skadad tå, som jag tappat ett tungt saltkar på i en yvig gest, som blödde och varade och värkte konstant
* Stressen och pressen
* Mammas dödsfall
* Sorgsen julafton
* Vidrig nyårsafton, trots trevligt sällskap och god mat

På den positiva sidan kan man förstås lägga in brorsans och svägerskans bröllop, lägenhetsvisningar, lägenhetsköp, husförsäljning, framgångar för ungdomarna, att man fått uppleva Thailand, Karpathos och Grönland, att man vuxit in i nya jobbet, att man har underbara vänner som man träffar på after works och middagar, att vi arrangerade en jättebra studentmottagning och en massa annat men på det hela taget vill jag reklamera 2010.

Tur att det är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar