fredag 15 juli 2011

Regn och pinjemun

Det ihållande regnet som har drabbat södra Sverige i flera dagar, drabbar nu Stockholm.
Den ihärdiga förkylning som plågat pappa och make, plågar nu mig.
Dessutom har jag fått pinjemun.

I går kväll, sedan dottern och jag vägt in oss på Viktväktarna (hon - 400 gram, jag - 100 gram), åt vi middag på Cino. Det var då jag kände den där vidriga metalliska smaken i munnen igen. Först trodde jag det var vinet. Sedan trodde jag att det var en biverkning av kortisonsalvan som jag behandlar min fläck med. Därefter misstänkte jag att det hängde ihop med förkylningen. Men - jag känner igen smaken. Jag har haft så här förut en gång, helt obegripligt obehagligt.

Så kom jag ihåg att jag har hört om pinjemun. Så jag googlade och fann:
"Pinjemun är ett fenomen som uppträder hos somliga personer när de ätit pinjenötter. Fenomenet innebär en metallisk, bitter bismak som uppträder efter några dagar och som kan hålla i sig i några dagar eller mer. Fenomenet är hittills oförklarat, men misstänks bero på ämnen i kinesiska pinjenötter."

Och pinjenötter beströdde jag kycklingsalladen med i förrgår. Jag åt dessutom några nypor medan jag tillagade maten. Förmodligen hade jag ätit pinjenötter även förra gången jag drabbades av den här vidriga smaken, som inte går bort vad man än äter och som man får leva med i några dagar.

Så förkyld och med metallsmak i munnen och gommen ska jag i regnet ta mig till pappa och hitta på något denna fredag. Jag får ta sikte på en vecka fram i tiden. Då är det dagen före Kreta. Där slipper jag förhoppningsvis både förkylning, pinjemun och regn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar