måndag 18 juli 2011

Goda resultat

AIK slog Gefle borta med 3-0.
Metallsmaken är på väg att ge med sig.
Söndagen avslutades med riktigt goda resultat.
En liten missräkning var kanske att Japan tog VM-guld efter straffar mot USA i fotbolls-VM för damer men det var en händelserik och bra match, där Pia Sundhages USA borde ha avgjort redan i första halvlek, då laget spelade briljant.

Tidigare under dagen hämtade jag dottern. Sedan fikade hela familjen, utom sonen som befinner sig i Mjällom, på Cino och åkte därefter till Bromma Blocks. Före AIK-matchen, som sågs i soffan framför TV:n, åt vi hemgjord pizza.

Nu inleds en ny vecka med mörka moln på himlen. I dag ska jag gå till Systembolaget och handla alkoholfria alternativ, hämta några av mina inlämnade guldsmycken och skriva en artikel. Sonen ska åka till Gillingebanan för halkkörning.

I morgon utlovas sol, då ska jag ta mig till någon strand. Sonen ska övningsköra.

På onsdag räknar jag med att åka in till stan och väga mig, eftersom Viktväktarna här i området har sommarstängt nu.

På torsdag firar vi sonens 18-årsdag. Då får jag stå i köket i princip hela dagen. Men det gör jag förstås så gärna - tur att man är ledig!

Sedan blir det väl två mer eller mindre sömnlösa nätter innan det är dags att åka till Arlanda vid kvart över fyra på lördagsmorgonen. Vad är det som gör 18-årsdagen så speciell nuförtiden??? På min tid firade man att man blev myndig. Nuförtiden firar man att man får på krogen och supa.

Det ger mig ont i magen att tänka på att det handlar om att dricka skallen av sig (eller se till att den som fyller 18 gör det). Man har hela livet på sig att festa. De flesta har redan druckit innan 18-årsdagen. Vad är grejen? Beror det på att det inte finns ställen som har öppet för ungdomar under 18 år? Beror det på att min generation agerat dåliga förebilder? Beror det på att hela landet har blivit mer alkoholliberalt?

Det är egentligen samma sak med studenten. Jag förstår att det är fantastiskt kul att ta studenten men hur har det fått de proportioner vi ser i dag? Vad är nöjet med att stå och hälla ut dyr alkohol på varandra på ett lastbilsflak? Jag kan förstå att det är kul att åka på flaket och ha hög musik - men att dricka i stora mängder under en hel dag och att hälla ut öl och cider på varandra? Det känns ovärdigt på fler sätt än ett!

Med risk att låta som en riktig moraltant vidhåller jag att alkohol ska avnjutas i lagom mängder. Man ska känna vad det man dricker smakar. Man ska dricka så att man inte tappar kontrollen. Man ska inte låta sig påverkas av vad andra tycker.

Jag beundrar de allt fler modiga unga artister som vågar ta avstånd - vi måste ha fått det alltför bra i det här landet när vi kan hälla alkohol på varandra och när det handlar om mängd i stället för mognad. Man har inte roligare ju mer man dricker. Man har roligt - tills man har druckit en viss mängd. Det tar tid att lära sig ungefär var den gränsen går. Därför ska man inte ha för bråttom.

Allt sådant här snurrar runt i mitt huvud just nu. Allt sådant här var viktigt när dottern fyllde 18, när sonen fyllde 18 och när nu yngsta sonen ska fylla 18. Allt sådant här är viktigt när kusinerna växer upp. Som svensk i världen fortsätter jag anse att lagom är bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar