torsdag 14 juli 2011

Party party - med förnuft

Vi har haft en rätt strikt hållning till ungdomar och alkohol i familjen. Mina föräldrar var inte så, där var det tillåtet att dricka (måttligt) hemma från rätt unga år. Jag tyckte länge att det var en bra hållning men när ungarna började växa upp hörde jag så många forskare, socialarbetare och poliser som betonade att ungdomar som får dricka hemma också dricker mer borta.

Därför lovade vi våra ungdomar att vi skulle bekosta körkortet om de avhöll sig från alkohol och cigaretter före 18 års ålder. Det är ett vanskligt avtal, för hur kan man egentligen kontrollera saken? Vi har dock försökt lita på våra barn och bortsett från något smärre övertramp har vi i alla fall inte blivit uppenbart lurade. Men - vad vet vi egentligen? ;-) Vi är dock stolta över att ingen av dem har kommit hem uppenbart påverkad innan 18-årsdagen. De har såvitt vi kan bedöma utvecklat en hyfsat sund inställning till alkohol och rökning (och droger får vi hoppas), vilket är otroligt skönt!

Nu är yngsta sonen på utlandssemester och jag har litet ont i magen mellan varven. Han är inte 18 år ännu men det är bara en vecka kvar. Det är självklart party party för honom, vilket man kan förstå, och vi hoppas bara att han inte råkar illa ut. Tyvärr har ju både maken och jag sett vad som kan hända unga vuxna som druckit för mycket.

När jag så läste Björns inlägg på Facebook för Polisen i Visby blev jag alldeles varm. Han har så rätt och samtidigt är jag så tacksam för att det finns personer som han. Björn är gift med en mycket god vän från förr och är världens mysigaste kille. Han hjälpte mig genom många svarta svackor när jag var sådär 19-22 år och kände mig allmänt värdelös.
Så här skriver Björn:

"Det är inget fel på dagens ungdom. Det var inget fel på ungdomen förr heller.
Det är heller inget fel på dagens eller gårdagens vuxna.
Ungdomar prövar sig fram till vuxenvärlden, och det är vi vuxna som ska visa dem och förklara konsekvenserna av vissa handlingar. När de sedan har blivit 18 år fyllda, får de helt själva stå för konsekvenserna av sitt handlande och vi vuxna har då gett dem en kappsäck med värderingar, som de ska utveckla vidare. Jag ska inte bli djupare här.

Inställning till saker förändras och så även lagstiftningen. Numera är det få vuxna som röker i sängkammaren och i stort sett ingen på restaurangen. Barnen hoppar inte omkring obältade i baksätet på bilen och föräldrarna slår inte de obältade barnen i baksätet för att de stojar för mycket. De flesta mopedisterna bär även mopedhjälm. Allt detta har gjort att samhällets kostnader för sjukvård minskat och livslång invaliditet har undvikits för många.

Nu tycker jag att det är på tiden att skruva åt inställningen till alkohol och då börja med ungdomarnas föräldrar.
Jag behöver er hjälp med min önskelista. 
Jag vill att ungdomarna ska ha en sen alkoholdebut, för all forskning visar att det minskar skadorna senare i livet.
Jag vill att föräldrar till barn under 18 år kontrollerar att ungdomarna inte dricker något. Det är Ni och inte jag, som har det ansvaret.
Jag vill att de ynglingar, som fyllt 20 år, ska få veta vilket allvarligt brott de gör sig skyldiga till om de köper ut alkohol till sina yngre vänner. Det är böter eller fängelse upp till 2 år.
Jag vill ha namnen på de personer, som trots detta köper ut alkohol till ungdomar.
Jag vill inte ertappa berusade personer under 18 år oavsett om de gjort något dumt eller ej.
Jag vill inte stå och hälla ut alkohol, som någon försett ungdomarna med.
Jag vill inte stå mitt i natten och försöka få fram telefonnumret till föräldrarna från en trilskande och berusad minderårig.

Jag kommer att fortsätta att skriva liknande anteckningar.
Jag kommer att kontrollera ungdomsfester, som kommer till min kännedom.
Jag kommer att utreda vem som försett ungdomarna med alkohol och lagföra dem om det går.
Jag kommer att ringa hem till föräldrarna om jag träffar på berusade personer under 18 år samt skriver anmälningar till socialtjänsten.
Jag kommer att ringa hem till föräldrarna om jag träffar på personer under 18 år med alkohol.
Jag kommer att hälla ut alkohol, som köpts ut till den som inte har åldern inne och upprättar anmälningar om langningsbrott.
Jag kommer att få mycket att göra i sommar.  Björn"

I går var svägerskan här och vi åt en mycket god sallad och drack alkoholfritt. Det var supertrevligt. En kort stund kom också barnens kusin och hälsade på från Uppsala. Vi kunde sitta på balkongen och njuta länge - och sedan såg maken och jag svenska damerna förlora semifinalen mot Japan.
Ännu en semesterdag läggs till handlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar